Ahad, 8 Jun 2008

alhamduliLLAH

Hari ni, suhaili datang bilik aku, ngan kak fizah and kak liana.. kitorang ade qiam malam td. Buat kat surau halimah.. pg tadi terbangun paling lambat sebab tido lambat sangat.. apela dah tau nak qiam sok pg ngade2 tido lambat. mmg agak ngong jugak la pagi tadi.. tp tk de la teruk sangat. Yela, bukan ape, syok sangat sembang ngan suhaili.. alhamduliLLAH dapt gak jumpe die, pastu pg tdi die lepak bilik aku, ptg pi bilik k nani... huhu td ni br balik, penat gle.. bkn pe jauh sangat jalan. Ape ye yg aku byk merepek ni... ntahla, badan tgh penat senanye.. ALahmduliLLAh hari ni berjalan ngan baik dan byk bende Allah mudahkan, alhamduliLLAH. Rase malu sebab ari ni byk wat salah, tak gune mase dgn baik, tak byk solat sunat (dhuha pun tinggal) pastu byk ngumpat org lagi.. huhu banyaknye... Pg td, kuliah subuh disampaikan oleh k Islah. Tajuknye biase je, tak de la gempak tapi sangat menarik perhatian aku. Tajuk kuliah berkisar tentang Asiah isteri firaun. Kire ade sebahagian persoalan aku terjawb ari ni. Aku pernah tertanye2 pasal Asiah ni, nape Allah angkat darjat die hingga darjat wanita sempurna sedangakan die seorang yang kaya, jelita, permaisuri and so on so forth.. Tetapi bagaimane Allah boleh letak die dalam keadaan begitu sedangkan die tidak hidup susah... jawapannya adalah, dalam keadaan satu negara mesir tidak beriman pada Allah dan tunduk kepada suaminya firaun
tapi die tidak menerima realiti itu. Asiah telah menggunakan akalnye dengan baik hingga die yakin bhw adanya Tuhan yg Maha Sempurna dan tidak membenarkan suruhan dan kata2 suaminya itu. Nabi Musa pulang ke pangkuan Asiah setelah diangkat menjadi Rasul. Asiah beriman dengan risalah Musa a.s tanpa ragu, gentar, dan takut kerana die yakin sudah menjumpai jawapan kepada persoalan yang dicari. Bayangkanla, die sanggup berhadapan dengan suminye yang sombong dan sangat angkuh itu dan tak takut dengan hukuman yang firaun bakal timpakan ke atasnye. Firaun menyeksa Asiah dengan seksaan yg sgt berat semata2 untuk mengembalikan Asiah kepada agama ciptaannye. Asiah sanggup meninggalkan kesenangan yg dimilikinya dan segala kemewahan dunia hanya semata2 untuk Allah Baginye dunia ini tidak ade nilai berbanding dengan hidup di bawah agama Allah dan rahmatNYA... Asiah mempertahankan keimanannya dengan sedaya yang mungkin hingga menyebabkan dirinya terkorban. Dalam keadaan diseksa berhari2, imannya tak goyah dan tetap teguh. Itulah yg menyebabkan Allah memilihnya sebagai antara wanita terbaik dunia dan menjadi contoh tauladan buat ummah.

2 ulasan:

ana_sajeeda berkata...

mmg besh tazkirah k.islah pg tadi! hilang ngantuk tros! hehe

bint_ramli berkata...

hmm betul2, hilang gak la ke'blur'an yg dah lama menyelubungi pemikiran kite