Sabtu, 24 Ogos 2013
NEUTRALITI DAN 'PARTIAL' ITU WAJIB.
Mesir kembali berdarah dengan lebih ramai terbunuh dek tangan-tangan tentera Mesir sendiri atas arahan Al-Sisi. Ironik sekali melihat keadaan Mesir melihatkan pertembungan dua suara dalam kelompok muslim sendiri. Suara yang menyokong rampasan kuasa dengan jaminan bantuan kewangan kepada tentera dan suara yang menentang Morsi digulingkan atas banyak sebab. Sebahagian mereka penyokong tegar Ikhwan, sebahagian Islamis, sebahagian yang lain melihat ketidak adilan berlaku disebabkan kudeta ini menyalahi proses demokrasi bahkan memusnahkannya.
Apa yang kita dapat perhatikan Saudi dan beberapa negara Arab lain menyokong kudeta (coup d'etat), sehingga sanggup untuk memberi bantuan kewangan kepada kerajaan tentera Mesir. Tidak dapat difahami oleh akal yang waras kenapa Saudi dan negara-negara Arab ini sanggup menyokong tentera Mesir yang akhirnya membawa kemusnahan beribu nyawa dan material, dan sehingga hari ini masih belum kedengaran suara lantang mereka memarahi tentera kerana memusnahkan nyawa tidak bersalah apatah lagi memusnahkan demokrasi itu sendiri (mana mungkin nk sokong demokrasi kerana mereka semua monarkis totalitaris). Terlalu jelas sokongan mereka itu disebabkan kebencian kepada Ikhwan atau juga mungkin sebab 2 lain yang bersifat kepentingan peribadi pemimpin2 ini. Menambah parahkan keadaan bila ulama yang menggelar diri mereka dan digelar 'salafi' (menjadi salafi tidak bererti mesti buta mata hati pada kezaliman) dan ulama2 pemerintah menyokong, mengiyakan, ataupun diam kepada kudeta dan kezaliman ini. (alasan utama kerana haram melawan pemerintah - yeah *#$%^!!)
Dalam masa yang sama kita melihat ramai yang Islamis yang menyokong Morsi mengatakan demokrasi tidak Islamik dan kerana demokrasi lah Morsi dan Islam tumbang. Ramai yang mendakwa ini tidak lain tidak bukan untuk menghancurkan Islam. Momokan sistem khilafah lah yang terbaik, demokrasi dan Islam mana mungkin dapat berjalan sekali dan seumpamanya begitu banyak dapat kita lihat dalam kenyataan rakan - rakan muslim kita. Seruan kemenangan untuk Islam berlegar dalam banyak kenyataan - kenyataan rakan-rakan seIslam yang lain. Ini mengaburkan mata ramai dari kalangan mereka untuk bersifat kritikal terhadap tindakan Ikhwan dan juga Morsi. Dikatakan Morsi itu lambang kemenangan Islam, (mungkin ya) tapi itu tidak memaksumkan dia daripada tindakan yang salah dan sebarang kritikan. Neutraliti itu perlu dalam memandang kepada sesiapa sahaja yang berada di tampuk kepimpinan. Sikap sebahagian orang Islam yang sebiginilah yang merosakkan kebaikan dan memandulkan usaha untuk mencapai matlamat yang lebih besar, matlamat untuk mencapai (Baldatun tayyibatun wa Rabbun Ghafur) iaitu negeri yang sejahtera dan baik dan mendapat keampunan Tuhan.
Kita melihat sesiapa sahaja yang memegang tampuk pemerintahan wajar menerima kritikan keras sekiranya dasar dan tindakannya mengabaikan kepentingan, kebajikan serta kesejahteraan rakyat apatah lagi menggadaikannya. Soal integriti, isu kronisme, nepotisme dan idealisme serta hala tuju negara juga patut menjadi persoalan yang sentiasa ada dalam benak rakyat dan pemimpin untuk menjamin bersihnya sesuatu pemerintahan daripada anasir merosakkan. Sedar atau tidak isu - isu yang saya bangkitkan di atas ini lah yang sepatutnya menjadi keutamaan sekiranya kita benar-benar menghayati Islam itu sendiri. Islam itu sejahtera, Islam itu keadilan, Islam itu rahmat sekalian alam. Justeru di mana tempat Islam kalau keadilan, kebajikan dan kesejahteraan sejagat tidak diutamakan? Ia tidak ada.
Apa yang cuba dikatakan oleh Tariq Ramadhan membawa satu persoalan yang lebih besar daripada isu Ikhwan dan Morsi serta rakyat Mesir:
- Bersikap NEUTRAL dan tidak berpihak itu menyelamatkan kita daripada kebutaan melihat kebenaran dan mengkritik kesalahan pemimpin, organisasi dan individu yang berkepentingan (agama, material, peribadi, atau kepentingan lain). Berlogokan Islam tidak menjadikan mereka maksum daripada kesalahan, dan bila berlaku kesalahan mereka wajar dikritik, ini disiplin yang wajib dipegang untuk menyelamatkan kita daripada kerosakan.
- kita mengkritik bukan bermakna kita menghalang Islam daripada berjalan sebab ramai yang beriman dengan 'equation' begini : muslim + pemerintahan = Islam dimartabatkan, sebab itu mengkritik mereka adalah halangan kepada Islam sendiri - mudahnya iman sebegini -. Kalau iman ini yang dipegang dan ditanam dalam minda dan hati maka sampai bilalah kita menghalalkan segala tindakan mereka baik atau buruk sehingga merosakkan Islam sendiri. Jangan kerana atas alasan sesama Islam kita membatukan diri daripada mengkritik perbuatan buruk mereka yang melibatkan kepentingan ramai. Kita bersatu atas prinsip - prinsip yang Islam bawa, (boleh saya katakan Islam itu sendiri - keadilan, kemanusiaan, integriti, hikmah, kasih sayang, kepentingan bersama dan menolak sama sekali perkara yang bercanggah dengan perkara di atas) tanpa mengira bulu apatah lagi seIslam.
- prinsip mudah ini Nabi sudah ajarkan dalam satu potongan hadith yang ringkas - 'andai Fatimah mencuri, aku akan potong tangannya' . Ia petunjuk jelas menjadi muslim tidak menghalang kita daripada bersikap kritikal terhadap saudara seIslam yang lain apabila melibatkan kepentingan awam. Jangan katakan ia satu keaiban. Jika tidak dicegah ia membawa kerosakan lebih besar. Sekiranya ia bersifat individu maka hikmah dan berahsia lebih wajar dan utama.
Masih banyak yang saya mahu katakan, tetapi 'dots' ini banyak yang tidak bersambung dalam fikiran saya and I hardly connect the dots in my head right now. Saya tidak banyak maklumat tetapi ini yang saya nampak dan setakat ini dahulu yang saya mampu konklusikan daripada pemerhatian saya.
Selasa, 9 April 2013
Terlalu Muda Untuk Menjadi Cikgu
Yup I am teacher now, although not a teacher in school (I am so grateful that I am not, well I don't like to deal with kids and young teenagers, tabik saya pada yang boleh mengajar mereka, sbb klu semua macam saya alamatlah dunia ni caca merba, hehe..) ok2 back to my point, teachers? what does that word mean? errr... of course they teach! urrrmmmm itu je ke?
I read this post just now, it reflects a lot of things, me, us, our society, our education system, malaysia and them, their education system and US.
-----------------------------------------
It is with the deepest regret that I must retire at the close of this school year, ending my more than twenty-seven years of service at Westhill on June 30, under the provisions of the 2012-15 contract. I assume that I will be eligible for any local or state incentives that may be offered prior to my date of actual retirement and I trust that I may return to the high school at some point as a substitute teacher.
As with Lincoln and Springfield, I have grown from a young to an old man here; my brother died while we were both employed here; my daughter was educated here, and I have been touched by and hope that I have touched hundreds of lives in my time here. I know that I have been fortunate to work with a small core of some of the finest students and educators on the planet.
I came to teaching forty years ago this month and have been lucky enough to work at a small liberal arts college, a major university and this superior secondary school. To me, history has been so very much more than a mere job, it has truly been my life, always driving my travel, guiding all of my reading and even dictating my television and movie viewing. Rarely have I engaged in any of these activities without an eye to my classroom and what I might employ in a lesson, a lecture or a presentation. With regard to my profession, I have truly attempted to live John Dewey’s famous quotation (now likely cliché with me, I’ve used it so very often) that “Education is not preparation for life, education is life itself.” This type of total immersion is what I have always referred to as teaching “heavy,” working hard, spending time, researching, attending to details and never feeling satisfied that I knew enough on any topic. I now find that this approach to my profession is not only devalued, but denigrated and perhaps, in some quarters despised. STEM rules the day and “data driven” education seeks only conformity, standardization, testing and a zombie-like adherence to the shallow and generic Common Core, along with a lockstep of oversimplified so-called Essential Learnings. Creativity, academic freedom, teacher autonomy, experimentation and innovation are being stifled in a misguided effort to fix what is not broken in our system of public education and particularly not at Westhill.
A long train of failures has brought us to this unfortunate pass. In their pursuit of Federal tax dollars, our legislators have failed us by selling children out to private industries such as Pearson Education. The New York State United Teachers union has let down its membership by failing to mount a much more effective and vigorous campaign against this same costly and dangerous debacle. Finally, it is with sad reluctance that I say our own administration has been both uncommunicative and unresponsive to the concerns and needs of our staff and students by establishing testing and evaluation systems that are Byzantine at best and at worst, draconian. This situation has been exacerbated by other actions of the administration, in either refusing to call open forum meetings to discuss these pressing issues, or by so constraining the time limits of such meetings that little more than a conveying of information could take place. This lack of leadership at every level has only served to produce confusion, a loss of confidence and a dramatic and rapid decaying of morale. The repercussions of these ill-conceived policies will be telling and shall resound to the detriment of education for years to come. The analogy that this process is like building the airplane while we are flying would strike terror in the heart of anyone should it be applied to an actual airplane flight, a medical procedure, or even a home repair. Why should it be acceptable in our careers and in the education of our children?
My profession is being demeaned by a pervasive atmosphere of distrust, dictating that teachers cannot be permitted to develop and administer their own quizzes and tests (now titled as generic “assessments”) or grade their own students’ examinations. The development of plans, choice of lessons and the materials to be employed are increasingly expected to be common to all teachers in a given subject. This approach not only strangles creativity, it smothers the development of critical thinking in our students and assumes a one-size-fits-all mentality more appropriate to the assembly line than to the classroom. Teacher planning time has also now been so greatly eroded by a constant need to “prove up” our worth to the tyranny of APPR (through the submission of plans, materials and “artifacts” from our teaching) that there is little time for us to carefully critique student work, engage in informal intellectual discussions with our students and colleagues, or conduct research and seek personal improvement through independent study. We have become increasingly evaluation and not knowledge driven. Process has become our most important product, to twist a phrase from corporate America, which seems doubly appropriate to this case.
After writing all of this I realize that I am not leaving my profession, in truth, it has left me. It no longer exists. I feel as though I have played some game halfway through its fourth quarter, a timeout has been called, my teammates’ hands have all been tied, the goal posts moved, all previously scored points and honors expunged and all of the rules altered.
For the last decade or so, I have had two signs hanging above the blackboard at the front of my classroom, they read, “Words Matter” and “Ideas Matter”. While I still believe these simple statements to be true, I don’t feel that those currently driving public education have any inkling of what they mean.
---------------------------
compared to this, I am nowhere and nobody... sigh! too far from these, perhaps years of light
I read this post just now, it reflects a lot of things, me, us, our society, our education system, malaysia and them, their education system and US.
-----------------------------------------
Increasingly teachers are speaking out against school reforms that they believe are demeaning their profession, and some are simply quitting because they have had enough.
Here is one resignation letter from a veteran teacher, Gerald J. Conti, a social studies teacher at Westhill High School in Syracuse, N.Y.:
Dear Mr. Barduhn and Board of Education Members:Mr. Casey Barduhn, Superintendent
Westhill Central School District
400 Walberta Park Road
Syracuse, New York 13219
It is with the deepest regret that I must retire at the close of this school year, ending my more than twenty-seven years of service at Westhill on June 30, under the provisions of the 2012-15 contract. I assume that I will be eligible for any local or state incentives that may be offered prior to my date of actual retirement and I trust that I may return to the high school at some point as a substitute teacher.
As with Lincoln and Springfield, I have grown from a young to an old man here; my brother died while we were both employed here; my daughter was educated here, and I have been touched by and hope that I have touched hundreds of lives in my time here. I know that I have been fortunate to work with a small core of some of the finest students and educators on the planet.
I came to teaching forty years ago this month and have been lucky enough to work at a small liberal arts college, a major university and this superior secondary school. To me, history has been so very much more than a mere job, it has truly been my life, always driving my travel, guiding all of my reading and even dictating my television and movie viewing. Rarely have I engaged in any of these activities without an eye to my classroom and what I might employ in a lesson, a lecture or a presentation. With regard to my profession, I have truly attempted to live John Dewey’s famous quotation (now likely cliché with me, I’ve used it so very often) that “Education is not preparation for life, education is life itself.” This type of total immersion is what I have always referred to as teaching “heavy,” working hard, spending time, researching, attending to details and never feeling satisfied that I knew enough on any topic. I now find that this approach to my profession is not only devalued, but denigrated and perhaps, in some quarters despised. STEM rules the day and “data driven” education seeks only conformity, standardization, testing and a zombie-like adherence to the shallow and generic Common Core, along with a lockstep of oversimplified so-called Essential Learnings. Creativity, academic freedom, teacher autonomy, experimentation and innovation are being stifled in a misguided effort to fix what is not broken in our system of public education and particularly not at Westhill.
A long train of failures has brought us to this unfortunate pass. In their pursuit of Federal tax dollars, our legislators have failed us by selling children out to private industries such as Pearson Education. The New York State United Teachers union has let down its membership by failing to mount a much more effective and vigorous campaign against this same costly and dangerous debacle. Finally, it is with sad reluctance that I say our own administration has been both uncommunicative and unresponsive to the concerns and needs of our staff and students by establishing testing and evaluation systems that are Byzantine at best and at worst, draconian. This situation has been exacerbated by other actions of the administration, in either refusing to call open forum meetings to discuss these pressing issues, or by so constraining the time limits of such meetings that little more than a conveying of information could take place. This lack of leadership at every level has only served to produce confusion, a loss of confidence and a dramatic and rapid decaying of morale. The repercussions of these ill-conceived policies will be telling and shall resound to the detriment of education for years to come. The analogy that this process is like building the airplane while we are flying would strike terror in the heart of anyone should it be applied to an actual airplane flight, a medical procedure, or even a home repair. Why should it be acceptable in our careers and in the education of our children?
My profession is being demeaned by a pervasive atmosphere of distrust, dictating that teachers cannot be permitted to develop and administer their own quizzes and tests (now titled as generic “assessments”) or grade their own students’ examinations. The development of plans, choice of lessons and the materials to be employed are increasingly expected to be common to all teachers in a given subject. This approach not only strangles creativity, it smothers the development of critical thinking in our students and assumes a one-size-fits-all mentality more appropriate to the assembly line than to the classroom. Teacher planning time has also now been so greatly eroded by a constant need to “prove up” our worth to the tyranny of APPR (through the submission of plans, materials and “artifacts” from our teaching) that there is little time for us to carefully critique student work, engage in informal intellectual discussions with our students and colleagues, or conduct research and seek personal improvement through independent study. We have become increasingly evaluation and not knowledge driven. Process has become our most important product, to twist a phrase from corporate America, which seems doubly appropriate to this case.
After writing all of this I realize that I am not leaving my profession, in truth, it has left me. It no longer exists. I feel as though I have played some game halfway through its fourth quarter, a timeout has been called, my teammates’ hands have all been tied, the goal posts moved, all previously scored points and honors expunged and all of the rules altered.
For the last decade or so, I have had two signs hanging above the blackboard at the front of my classroom, they read, “Words Matter” and “Ideas Matter”. While I still believe these simple statements to be true, I don’t feel that those currently driving public education have any inkling of what they mean.
http://www.washingtonpost.com/blogs/answer-sheet/wp/2013/04/06/teachers-resignation-letter-my-profession-no-longer-exists/?tid=pm_popSincerely and with regret,Gerald J. Conti
Social Studies Department Leader
Cc: Doreen Bronchetti, Lee Roscoe
My little Zu.
---------------------------
compared to this, I am nowhere and nobody... sigh! too far from these, perhaps years of light
Isnin, 19 Mac 2012
Hala Tuju Pelajar Jurusan Agama - satu introspeksi
Saya tidak mahu membebel panjang, kerana malas hendak memikirkan ayat yang 'proper' untuk ditulis dan ia tidak sepatutnya membantutkan saya untuk menulis apa yang saya fikir. Satu persoalan yang saya kira wajar kita semua dalami dan fikirkan bersama setelah sekian lama kita hidup dalam dunia retorik. Apakah sebenarnya hala tuju kerjaya pelajar jurusan agama?
Nah soalan ini, mungkin tajuk yang agak 'taboo'. Kerana bila dikaitkan kerjaya dengan agama seolah-olah ia tidak boleh disatukan langsung. Dengan alasan, belajar untuk mendapat keredhaan Allah, untuk membawa manusia ke arah jalan yang benar, untuk menjadi ulama' pewaris nabi, untuk mencari ilmu semata-mata dan sebagainya. Justeru apabila mereka ini ditanya: mahu jadi apa bila habis belajar? owh, bab kerja tak mahu fikir lagi. Belajar semata-mata untuk mencari ilmu. Kalau belajar sebab nak kerja, maknanya kita buat kerana sebab dunia. Sedar ataupun tidak, di zaman yang serba moden ini ada satu hakikat yang perlu difahami semua tentang pengajian tinggi. Pengajian tinggi bukanlah hanya semata-mata mendalami sesuatu disiplin ilmu dengan lebih berfokus tetapi ia juga bermatlamatkan kerjaya ataupun menyediakan jalan-jalan khas untuk memastikan survival seseorang di masa hadapan mengikut minat, kemahuan dan kemampuan mereka.
Atas hakikat yang gagal difahami perkara ini dengan baik, kita gagal memanfaatkan graduan agama kita dengan lebih baik, lalu apa yang terjadi, kita boleh melihat majoriti pelajar graduan agama hanya sekadar menjadi guru di sekolah. Saya tidak mahu mempertikaikan kepentingan kerjaya guru, namun kita harus faham guru juga adalah profession. Lalu apakah gunanya kita retorikkan pembelajaran ilmu agama di peringkat pengajian tinggi hanya untuk akhirat semata-mata kerana akhirnya pelajar-pelajar ini juga akan bekerjaya tetapi hanya kerana kelulusan yang ada hanyalah ijazah dalam bidang agama, hanya profession guru sahaja yang layak dipilih mereka.Terlalu minoriti jumlah graduan - graduan yang menyambung peringkat ijazah tertinggi akhirnya menjadi seorang yang benar-benar pakar dalam bidang yang didalaminya.
Sudah masanya kita mengorak langkah yang baru iaitu memikirkan hala tuju kerjaya pelajar dalam jurusan agama agar ia menjadi lebih jelas dan pelajar-pelajar ini tahu apa pilihan yang ada di hadapan mereka selepas mereka keluar dari universiti. Justeru, apabila hala tuju jelas maka saya kira mereka akan lebih bersungguh - sungguh dalam pelajaran. Sekiranya diteliti dengan baik perkara ini, saya kira bukan hanya bidang perguruan dan akademik sahaja yang boleh memanfaatkan pelajar jurusan agama, tetapi bidang-bidang lain juga begitu cuma ia masih belum jelas kerana tidak ada pencerahan yang dibuat secara telus tentang perkara ini.
Wallahu 'alam bis sawab
(mood saya : bingung dan frust kerana pelajar jurusan agama kita terlalu sedikit yang mencapai kelas A sehingga mampu menghasilkan kajian ilimiah berkualiti tinggi (ke memang tak ada?), dan saya tidak mahu melihat bidang agama menjadi bidang yang dipandang enteng, sepi dan sipi (tiada kualiti klu nk ikut bahasa sebenarnya... )
Nah soalan ini, mungkin tajuk yang agak 'taboo'. Kerana bila dikaitkan kerjaya dengan agama seolah-olah ia tidak boleh disatukan langsung. Dengan alasan, belajar untuk mendapat keredhaan Allah, untuk membawa manusia ke arah jalan yang benar, untuk menjadi ulama' pewaris nabi, untuk mencari ilmu semata-mata dan sebagainya. Justeru apabila mereka ini ditanya: mahu jadi apa bila habis belajar? owh, bab kerja tak mahu fikir lagi. Belajar semata-mata untuk mencari ilmu. Kalau belajar sebab nak kerja, maknanya kita buat kerana sebab dunia. Sedar ataupun tidak, di zaman yang serba moden ini ada satu hakikat yang perlu difahami semua tentang pengajian tinggi. Pengajian tinggi bukanlah hanya semata-mata mendalami sesuatu disiplin ilmu dengan lebih berfokus tetapi ia juga bermatlamatkan kerjaya ataupun menyediakan jalan-jalan khas untuk memastikan survival seseorang di masa hadapan mengikut minat, kemahuan dan kemampuan mereka.
Atas hakikat yang gagal difahami perkara ini dengan baik, kita gagal memanfaatkan graduan agama kita dengan lebih baik, lalu apa yang terjadi, kita boleh melihat majoriti pelajar graduan agama hanya sekadar menjadi guru di sekolah. Saya tidak mahu mempertikaikan kepentingan kerjaya guru, namun kita harus faham guru juga adalah profession. Lalu apakah gunanya kita retorikkan pembelajaran ilmu agama di peringkat pengajian tinggi hanya untuk akhirat semata-mata kerana akhirnya pelajar-pelajar ini juga akan bekerjaya tetapi hanya kerana kelulusan yang ada hanyalah ijazah dalam bidang agama, hanya profession guru sahaja yang layak dipilih mereka.Terlalu minoriti jumlah graduan - graduan yang menyambung peringkat ijazah tertinggi akhirnya menjadi seorang yang benar-benar pakar dalam bidang yang didalaminya.
Sudah masanya kita mengorak langkah yang baru iaitu memikirkan hala tuju kerjaya pelajar dalam jurusan agama agar ia menjadi lebih jelas dan pelajar-pelajar ini tahu apa pilihan yang ada di hadapan mereka selepas mereka keluar dari universiti. Justeru, apabila hala tuju jelas maka saya kira mereka akan lebih bersungguh - sungguh dalam pelajaran. Sekiranya diteliti dengan baik perkara ini, saya kira bukan hanya bidang perguruan dan akademik sahaja yang boleh memanfaatkan pelajar jurusan agama, tetapi bidang-bidang lain juga begitu cuma ia masih belum jelas kerana tidak ada pencerahan yang dibuat secara telus tentang perkara ini.
Wallahu 'alam bis sawab
(mood saya : bingung dan frust kerana pelajar jurusan agama kita terlalu sedikit yang mencapai kelas A sehingga mampu menghasilkan kajian ilimiah berkualiti tinggi (ke memang tak ada?), dan saya tidak mahu melihat bidang agama menjadi bidang yang dipandang enteng, sepi dan sipi (tiada kualiti klu nk ikut bahasa sebenarnya... )
Jumaat, 4 November 2011
I'm blank
Berada di tempat yang mana dia pernah ada satu ketika dulu, membuat hati rasa sebak. Rindu dan rasa kosong, ya... Tidak dinafikan, kerinduan kepada kewujudannya, bait-bait kata nya, buah fikirannya. Ketiadaannya benar-benar meninggalkan satu ruang kosong.
Oh friend, what should I do? What would you do if you were in my place rite now? Alangkah baiknya kalau saya mampu menyerap dan apply apa yang awak pernah ajarkan saya. Alangkah baiknya kalau saya juga mampu berfikir dan mencari sudut pandang setepat awak. I am lost...
Ahad, 30 Oktober 2011
Good Luck!
I am pretty sure every debaters out there are busy with their intesive training at their respective campuses for the coming 5th ASEAN Inter-varsity Debate Championship that will be held in USIM from 10th until 15th November 2011. Thinking about those my juniors reminds me of my good old days and I believe my fellow seniors and friends would feel the same. Winning and losing, tear and joy, each one of us have our own very special memories and stories.
Okay enough with reminiscing old time. Now back to the reality. I'm going to talk about you, present debaters whether you are my fellow juniors or my debaters friends in other universities as well. I believe all of you have your own motives joining this debate tournament and this debate arena. Whatever your motives are, I just want you to be clear about it. This path is not an easy one. Many have survived and became great debaters and many made it to stay till the end even though they ended up not winning anything, but they survived and persevere to till the end. But more could not make it. Your motives will determine your commitment in this field. If you are unclear about what you want from debate, you will end up losing your commitment and you will give up. So please ask yourself what is it that you want from this debate. If you are clear about it, insya Allah you'll make it to the end.
Perkara kedua yang saya mahu anda semua tahu ialah debat merupakan latihan berfikir kelas tinggi dan ia sendiri seni berfikir kelas tinggi melihatkan kepada 'nature' debat itu sendiri. Disebabkan ia 'tinggi', maka ia menuntut anda semua untuk berusaha keras supaya anda boleh menguasainya dengan baik. Bila saya kata berfikir maknanya bukan bahasa anda yang perlu menjadi fokus utama bila anda berdebat. Isi debat anda yang harus menjadi fokus utama bila anda berdebat.Debat seharusnya menjadikan otak anda aktif. Dengar lawan anda dengan baik, serap ke dalam otak anda lalu bandingkan dengan kes anda. Jangan jadikan debat satu benda yang statik, seharusnya ia panas dan menyeronokkan. Kunci debat yang baik terletak pada diri anda sendiri.
Ramai yang masuk ke dalam dunia debat hanya sekadar menjadi pendebat biasa, tidak ramai yang berakhir menjadi pendebat hebat. Saya kira untuk menjadi hebat atau tidak terletak pada diri anda sendiri. Mencabar diri untuk menjadi seorang pendebat hebat bisa menggerakkan atur langkah anda menjadi lebih agresif, anda seharusnya menjadi lebih peka dan minda anda akan bergerak sentiasa. Salah satu kunci untuk menjadi pendebat yang baik ialah menguasai kemahiran berfikir secara kritikal (critical thinking). Untuk maju ke depan, jangan menonton debat arab sahaja, video debat melayu dan inggeris juga anda harus tonton. Sambil menonton nilailah sekali video-video tersebut. Dua kategori ini telah maju dengan baik sekali. Ambillah manfaat daripadanya. Ia boleh membantu anda menambah baik kemahiran debat anda.
Harapan saya agar kalian semua dapat memberikan persembahan yang lebih baik daripada senior-senior yang telah mendahului kalian. Moga kualiti pertandingan kali ini lebih baik daripada yang lepas dan debat arab maju ke depan lagi dan mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan debat bahasa-bahasa lain.
To all my juniors and friends, current debaters of IIUM I wish you bit taufiq wan najah for this tournament. Semoga kali ini korang dapat bawa pulang piala baru ASEAN. Tiada apa yang mustahil andai korang sungguh-sungguh dan menggunaakan peluang sebaiknya. Good luck and do ur best! We'll keep u in our prayers, insya Allah... :)
Selasa, 18 Oktober 2011
Tahniah kepada semua!
Alhamdulillah, setelah sepuluh bulan menanti, tamat lah secara rasminya gelaran saya sebagai pelajar ijazah sarjana muda di UIAM. Pejam celik, sepuluh bulan bukanlah jangka masa yang lama bahkan tempoh enam tahun belajar di sini juga telah berlalu tanpa disedari. Ya, ia sangatlah sekejap walaupun pada mulanya dirasakan sangat lama. Hujung minggu lepas semua bekas pelajar UIAM pulang ke Taman Ilmu dan Budi untuk menggenggam skrol tanda tamat belajar secara rasmi. Suasana seronok dan teruja semuanya dapat dirasakan oleh graduan-graduan. Tidak kurang rasa hiba dan sayu kerana inilah penamat bagi ikatan sebahagian besar graduan dengan Taman Ilmu dan Budi ini, dan juga kerana ia merupakan titik perpisahan dengan rakan-rakan dan pensyarah-pensyarah sebelum membawa haluan masing-masing.
Ada yang sudah bekerja, menyambung pengajian di peringkat sarjana, sedang mencari pekerjaan bahkan ada juga yang telah mendirikan rumahtangga. Yang pasti, pasca graduasi bukanlah satu situasi yang mudah kerana disinilah dunia sebenar yang perlu ditempuhi dan cabarannya sangat menduga mental dan emosi. Pada waktu inilah ramai graduan yang akan merasa betapa manisnya waktu belajar di kampus, tanpa tanggungjawab yang perlu difikirkan, tanpa tekanan daripada orang lain, bebas melakukan apa sahaja dan bebas membuat keputusan tanpa perlu menghiraukan banyak perkara. Selepas tamat belajar, macam-macam perkara yang harus difikirkan, karier, berumahtangga, membalas jasa ibu ayah, bayar hutang PTPTN, etc... Pokoknya memang akan berat kepala bila memikirkan semua ini, kalau sudah bekerja lain pula ceritanya. Memang hidup ini bukanlah semudah yang disangka, tetapi semua orang yang mendahului kita telah melaluinya, sekarang giliran kita pula.
Apa pun cabaran yang mendatang, saya doakan agar kita semua dapat melaluinya dengan baik. Insya Allah khair kulluh. Dan sempena hari bersejarah anda dan saya, saya ucapkan TAHNIAH! atas kejayaan kita semua menamatkan ijazah sarjana muda masing-masing. Yang pasti ilmu, pengalaman, dan kemahiran yang kita timba di Taman Ilmu dan Budi pasti akan disimpan elok-elok dalam lipatan kenangan kita semua. (^_^)
Khamis, 6 Oktober 2011
Jewel In The Palace
I supposed to continue writing about debate, but I am not in the mood to babble about it right now, hehe.. So bear with me ya. If you don't want to you don't have to read this. Ok, so moving on to the topic JEWEL IN THE PALACE. Have you watched this drama? It's korean drama based on the true story of Dae Jang-geum who was the first woman physician in the Korean history. This drama projects Jang-geum's life and turbulences that she faced as a Korean court lady to be until she turned to be the most renowned Royal physician aka doctor in her time.
Saya sangat la enjoy tengok cerita ni, sampai sanggup tak tido malam semata-mata nak mengkhatamkan cerita 54 episod ni, walaupun tengok cerita ni lompat-lompat dan skip episod hehehe.. (sebenarnya tak habis tengok lagi pon). Cerita ni memang sangat wajib dipuji dari penulisan skrip, arahan dan lakonan dan pelakon, pokoknya semua lah. Walaupun panjang sangat cerita dia, tak rugi tengok semua episod dia, sebab every episod ada signifikannya tersendiri.
Jang-geum seorang perempuan yang sangat innocent, sabar, baik hati dan tidak pernah mengalah dalam menghadapi cabaran hidup. Plus, she's clever too. Mahu mencontohi dia yang tidak pernah mengkhianati saat dia dikhianati oleh orang lain, tidak berubah prinsip disaat dia diatas mahupun ditekan. Walaupun langkahnya selalu nampak lemah tapi dia sangat ditakuti kerana kejujurannya dan bakat yang dia ada. Tidak pernah mendengki walaupun ramai orang dengki akannya dan ada orang yang lain selalu lebih daripadanya. Tidak pernah kenal erti putus asa walaupun telah diuji dengan pelbagai mehnah dan tribulasi. Dan bila berada di puncak kejayaan (lepas dapat gelaran Dae yang bermakna yang The Great dan tawaran cinta maharaja, yelah orang hati mulia dan cantik mestila raja pon suka kan.. hehe ), kejayaan itu tidak pernah mengaburi matanya daripada melihat apa yang dia mahukan dalam kehidupan, hidup dengan insan yang disayangi dan terus berbakti pada masyarakat. Kejayaan juga tidak menjadikan dia seorang yang sombong bahkan masih merendah diri dan terus belajar dan terus belajar untuk memajukan diri dan memberi manfaat kepada orang lain.
Moral untuk diri sendiri, kalau ditimpa kesusahan dan ujian janganlah putus asa. Pasti Allah akan menunjukkan jalan keluarnya. Manusia akan selalu mengecewakan kita, tapi dalam masa yang sama dia tidak akan meninggalkan kita berseorangan dalam menghadapi ujian yang Dia beri. Andai merasa diri berseorangan, Allah tetap ada dan mengetahui semua masalah kita jadi teruskan mengadu dengan Dia kerana Dialah yang memahami semuanya dan Dialah sebaik tempat mengadu masalah. Kalau Allah dah beri kejayaan syukurilah dan jangan merasa sombong dengan apa yang telah dikurniakan. Syukurilah dengan sentiasa memanfaatkan apa yang diberi dan memanfaatkannya juga untuk orang lain. Nak jadi permata bukanlah dengan ditatang macam minyak yang penuh tetapi mesti melalui macam-macam proses yang sukar dan menyakitkan. Hanya orang yang sabar sahaja yang akan berhasil menjadi permata yang berkilau dan disayangi semua orang.
Jang-geum seorang perempuan yang sangat innocent, sabar, baik hati dan tidak pernah mengalah dalam menghadapi cabaran hidup. Plus, she's clever too. Mahu mencontohi dia yang tidak pernah mengkhianati saat dia dikhianati oleh orang lain, tidak berubah prinsip disaat dia diatas mahupun ditekan. Walaupun langkahnya selalu nampak lemah tapi dia sangat ditakuti kerana kejujurannya dan bakat yang dia ada. Tidak pernah mendengki walaupun ramai orang dengki akannya dan ada orang yang lain selalu lebih daripadanya. Tidak pernah kenal erti putus asa walaupun telah diuji dengan pelbagai mehnah dan tribulasi. Dan bila berada di puncak kejayaan (lepas dapat gelaran Dae yang bermakna yang The Great dan tawaran cinta maharaja, yelah orang hati mulia dan cantik mestila raja pon suka kan.. hehe ), kejayaan itu tidak pernah mengaburi matanya daripada melihat apa yang dia mahukan dalam kehidupan, hidup dengan insan yang disayangi dan terus berbakti pada masyarakat. Kejayaan juga tidak menjadikan dia seorang yang sombong bahkan masih merendah diri dan terus belajar dan terus belajar untuk memajukan diri dan memberi manfaat kepada orang lain.
Moral untuk diri sendiri, kalau ditimpa kesusahan dan ujian janganlah putus asa. Pasti Allah akan menunjukkan jalan keluarnya. Manusia akan selalu mengecewakan kita, tapi dalam masa yang sama dia tidak akan meninggalkan kita berseorangan dalam menghadapi ujian yang Dia beri. Andai merasa diri berseorangan, Allah tetap ada dan mengetahui semua masalah kita jadi teruskan mengadu dengan Dia kerana Dialah yang memahami semuanya dan Dialah sebaik tempat mengadu masalah. Kalau Allah dah beri kejayaan syukurilah dan jangan merasa sombong dengan apa yang telah dikurniakan. Syukurilah dengan sentiasa memanfaatkan apa yang diberi dan memanfaatkannya juga untuk orang lain. Nak jadi permata bukanlah dengan ditatang macam minyak yang penuh tetapi mesti melalui macam-macam proses yang sukar dan menyakitkan. Hanya orang yang sabar sahaja yang akan berhasil menjadi permata yang berkilau dan disayangi semua orang.
Langgan:
Catatan (Atom)