Khamis, 6 Oktober 2011

Jewel In The Palace

       I supposed to continue writing about debate, but I am not in the mood to babble about it right now, hehe.. So bear with me ya. If you don't want to you don't have to read this. Ok, so moving on to the topic JEWEL IN THE PALACE. Have you watched this drama? It's korean drama based on the true story of Dae Jang-geum who was the first woman physician in the Korean history. This drama projects Jang-geum's life and turbulences that she faced as a Korean court lady to be until she turned to be the most renowned Royal physician aka doctor in her time. 

       Saya sangat la enjoy tengok cerita ni, sampai sanggup tak tido malam semata-mata nak mengkhatamkan cerita 54 episod ni, walaupun tengok cerita ni lompat-lompat dan skip episod hehehe.. (sebenarnya tak habis tengok lagi pon). Cerita ni memang sangat wajib dipuji dari penulisan skrip, arahan dan lakonan dan pelakon, pokoknya semua lah. Walaupun panjang sangat cerita dia, tak rugi tengok semua episod dia, sebab every episod ada signifikannya tersendiri.

      Jang-geum seorang perempuan yang sangat innocent, sabar, baik hati dan tidak pernah mengalah dalam menghadapi cabaran hidup. Plus, she's clever too. Mahu mencontohi dia yang tidak pernah mengkhianati saat dia dikhianati oleh orang lain, tidak berubah prinsip disaat dia diatas mahupun ditekan. Walaupun langkahnya selalu nampak lemah tapi dia sangat ditakuti kerana kejujurannya dan bakat yang dia ada. Tidak pernah mendengki walaupun ramai orang dengki akannya dan ada orang yang lain selalu lebih daripadanya. Tidak pernah kenal erti putus asa walaupun telah diuji dengan pelbagai mehnah dan tribulasi. Dan bila berada di puncak kejayaan (lepas dapat gelaran Dae yang bermakna yang The Great dan tawaran cinta maharaja, yelah orang hati mulia dan cantik mestila raja pon suka kan.. hehe ), kejayaan itu tidak pernah mengaburi matanya daripada melihat apa yang dia mahukan dalam kehidupan, hidup dengan insan yang disayangi dan terus berbakti pada masyarakat. Kejayaan juga tidak menjadikan dia seorang yang sombong bahkan masih merendah diri dan terus belajar dan terus belajar untuk memajukan diri dan memberi manfaat kepada orang lain.

     Moral untuk diri sendiri, kalau ditimpa kesusahan dan ujian janganlah putus asa. Pasti Allah akan menunjukkan jalan keluarnya. Manusia akan selalu mengecewakan kita, tapi dalam masa yang sama dia tidak akan meninggalkan kita berseorangan dalam menghadapi ujian yang Dia beri. Andai merasa diri berseorangan, Allah tetap ada dan mengetahui semua masalah kita jadi  teruskan mengadu dengan Dia kerana Dialah yang memahami semuanya dan Dialah sebaik tempat mengadu masalah. Kalau Allah dah beri kejayaan syukurilah dan jangan merasa sombong dengan apa yang telah dikurniakan. Syukurilah dengan sentiasa memanfaatkan apa yang diberi dan memanfaatkannya juga untuk orang lain. Nak jadi permata bukanlah dengan ditatang macam minyak yang penuh tetapi mesti melalui macam-macam proses yang sukar dan menyakitkan. Hanya orang yang sabar sahaja yang akan berhasil menjadi permata yang berkilau dan disayangi semua orang.

3 ulasan:

rahmah berkata...

akak...serius suka dgn tulisan akak yg sempoi dan maksudnya yg mendalam..credit to akak..ni yg xsabar nak tgok citer ni..huhu..rindu kat akk..nanti nak bergambar mase akk konvo..really miss u,ur voice,ur ideas n all about you..(^_^)

أم زهير محمد فضلي berkata...

hehe..sy tgh wat subtitles utk cte ni..tgklah kt TV AL HIJRAH, 3.30 pm.
Memang sangat inspiring! Dahla asyik masak je. heee

Nurhuda Ramli berkata...

dah lama2 baru perasan komen ni ade.. hehehe

rahmah : thanks for the present!!!! suka sangat... nanti jomla kita amek gambar jumaat pg ye kat or.. dah ajak k jan sekali.. hehe

nael : ni pasal kita tgk kt tv al hijrah la jadi addicted balik.. hahaha, suke22222... lagi suke dengar version korea punye drpd mandarin dubbed yg 8 tv tayang dulu...