Jumaat, 2 April 2010

Exam period post

Tak sangka sekejap sungguh masa berlalu.. Pejam celik pejam celik dah nk hujung sem dah pun..exam tinggal lagi satu paper je.. alhamduliLLAH 5 dah lepas, tapi kene menunggu dengan sabar sbb paper last 8 hb kul 3 ie that is the final day utl final exam di gombak.. hehe anyway it's not a big deal to me la pun sebenarnye sbb klu abes awl pun still kene balik uia gak sbb ade interschool debate 16 smpi 21 hb april. 

Talking about hujung sem ni, dah mule dah terasa bahang perpisahan dengan sbhgian kawan2 yang akan grad sem nih. Hmmmm kawan2 yang satu batch, yang senior2 mmg tak yah ckp la mmg ramai grad sem nih.. I believe that kehilangan mereka pasti memberi kesan yg agak besar.. hari 2 yang akan dilalui semestinye takkan sama dengan hari2 yang telah berlalu.. namun itulah lumrah kehidupan yang ALLAH janjikan.. hidup manusia ni sentiasa berubah dari satu fasa ke satu fasa, takkan hanya statik di satu fasa shj. Now for us fasa belajar dan menuntut di IPT hampir sampai ke penghujung, fasa lain pula menanti. Fasa pekerjaan dan alam perkahwinan dan berkeluarga. Haish terlalu besar tugas dan tanggungjawab yang bakal dipikul nanti namun apakah persediaan yang kita telah lakukan utk menghadapi alam ini. Bila memikirkan tentang perkataan keluarga... byk perkara yg bermain di kepala. How to lead life dari hidup berseorangan kepada hidup berdua, bertiga dan seterusnya.. itu mungkin perkara yang sy kira masih lg mudah dan bisa diselesaikan.. namun persoalan yang lebih besar, keluarga macam mn yang kita akan bina.. seeing my parents, can i be like them? successful in shaping their kids life, personality, character and also the good thinking mind~ eventho selalu je kitorg adik beradik wat mengarut tapi alhamduliLLAH i'm glad that my parents are my parents cos i do not know whether i will be what i am rite now if they're not.. bukan utk mengatakan mereka yang terbaik tetapi itulah contoh yg ada di hadapan sy utk diamik iktibar dalam menempuh hidup ini. So scared if i will end up to be a failure in raising up my kids n educating them.. uhuuu.. 

Ramai sepupu sy dah kawen, and alhamduliLLAH dah ramai yang punya anak... tapi selalu ibu ckp ngan sy.. "they're not ready to be parents"... hmmmmm... bukan ibu tidak bersetuju mereka ade anak tetapi seeing their kids and how they treat them, kesimpulannya ibu ckp diorg tak ready jadi mak ayah... meaning tak de ILMU  utk jadi ibu dan ayah. Owh2 honestly this is the biggest problem yang kene diselesaikan... sy kene ade ilmu utk jadi ibu yang baik dalam membesarkan anak2 sy di masa hadapan. Kesilapan dalam mendidik dan menentukan hala tuju kehidupan anak2 akan menjadikan anak2 tidak yang kita semua angan2kan.. unless la klu org tak nk anak yang soleh dan menyumbang utk umat.. then that won't be a problem at all. 

Msg yang ingin disampaikan, terutamanya pada kwn seperjuangan yang bakal berkahwin, belum berkahwin mahupun yang sudah berkahwin, prepare urself with adequate knowledge utk menghadapi alam berkeluarga, jgn hanya bermimpi dan berangan2 utk hidup bersama si dia, tapi apa yang lebih penting prepare urself utk menghadapi alam itu... preparation dibuat bukan bile dah ade anak, dah terlambat dah pun time tuh, semestinye akan sibuk dan tidak punye masa..


2 ulasan:

♥ Afeefah Zainal ♥ berkata...

betul tu,,
alam perkahwinan tak seindah yg di sangka...

ai cik huda...dah sampai seru ke?hee

Nurhuda Ramli berkata...

cek pah, bukan dah sampai seru la.. dah lama nk kongsi, tapi br sekarang terluah sbb phm je la agak sensitip sket klu ckp bab nih tapi ini la realiti yang tak disedari ramai org masukla sy sendiri.. sy tak nk kite sume jadi org yg rugi kerana tak mampu nk didik generasi seterusnye lebih baik atau paling tak pun sebaik mak ayah kita hanya kerana kelalaian kita terhadap perkara nih.. anyway bile dah ckp br rasa lega huuuu.. (^^")