Khamis, 25 Disember 2008

Royal Debate 2008



dah masuk bulan satu br nk sebok tulis pasal royal nih.. ape la sy nih, dh tak kuasa kot org nk bc cerita royal ni agaknya, sbb dah lama pun ia berlalu, huhu lama ke?br je smpi sebulan pun lagi hehe.. ape pun sori la ye kengkawan sbb dah lama br nk update pasal royal... dah hilang kot bahang kehangatan royal nih. ok lah sy cerita secara kronologi je la ye... alhamduliLLAH sy dapat naik dok kt grup C.. ngan k Aishah Fauzi, Afeefah, Hamdi... tp mmg perit gak la tkr grup time tuh sbb ust umumkan hr last training pas tu besoknye dah mula dh royal, alhamduliLLAh tak lawan lg esoknye.. mau tak perit, sbb kn byk men position no 2, huhu... byk gile preparation kene wat, dah la time training sy byk men2 je, pastu asyik men position no 3 yg tak perlu wat teks sgt pun... huhu, bygkan esok nk lwn malam tu br dapat siapkan dua teks... waaa, terlepas jgk air mata sy nih dek kerana ketensionan yg tidak tertahan... tak pe la, tabahkan hati je.. ok la this the chronology of the royal intervarsity debating championship 2008 for arabic category for team IIU C.

28/11/2008

hari ni cume registration saje, so tak de pape sgt, cume kene berkerja keras utk siapkan teks... dek kepenatan kerana berjalan pergi balik ke mahallah ameenah utk register, sy tak dpt nk siapkan teks siang tuh, sy kene tido sbb otak dah tak bleh jalan... huhu best tido or, dpt bantal ngan karpet yg dah macam tilam lagi huhu. pas Asar still tak smbg wat teks lagi sbb kami ada briefing ptg tu utk debat pada esok harinye... team yg ada kali ni lebih kurang 20 cm tula.. dr mcm2 universiti... undian dibuat utk menentukan pertemuan bg pusingan pertama.. uia c ditakdirkan bertemu ngan usim a... waa takutnye.. k Shah dah mula seram dah sy pun sm gak, sbb team ni mmg kuat. Tak pe la tawakkal je huhu. Malam tu pas isya' br sy smbg wat teks, huhu tensionnye, dek ketensionan yg sgt dahsyat sy terlepas gak air mata.. huhu peritnye rasa hati, itupun mlm tu sy br dapat siapkan 2 teks baru, pd hal ada 5 teks yg sy kene wat lagi.. huhu
mmg malam tu bukan mlm yg best wat sy..

29/11/2008

pagi tu lepas subuh sy cube siapkan mn yg boleh, sbb pg tu dah kn lawan.. release motion kul 8.30 pg... walaupun hnya beberapa teks sj yg ku mampu siapkan, sy masuk menunggu motion release dengan bertawakkal sj kpd Allah.. alhamduliLLAH pg tu terpksa wat undian semula sbb ada u tarik diri, so swing dapat masuk.. ni malam tu kitorg dah tau dah.. selepas undian semula, kami ditakdirkan utk bertemu UKM A, hu lega.. bukan memandang rendah tapi nk banding ngan USIM A, btr lagi jumpe UKM A la...huhu.. tajuk plak kene pasal blog.. alhamduliLLAH sgt2 sbb tajuk tu sy dah ready, syukur sgt2, byk Allah tolong. AlhamduliLLAH round pertama kami mng..
round kedua tajuk subsidi.. tajuk ni mmg tak ready, so terpaksa la si hamdi amik position sy, alhamduliLLAH die ni jenis cepat pikir, so tk de masalah sgt utk pgg position no 2 time tuh... alhamduliLLAH kitorg mng gak time nih.tapi qarar hakim 2-1. waktu ni jumpe ngan UiTM B...
byk la shortcomings hr tu.. round 3 terpaksa ditunda sehingga lepas maghrib.. round 3 takdirnye kami berjumpa ngan UIA A.. huhu.. this time sy masuk amik position 3, nasib bek Salman tak main time nih... klu tak mesti teruk kene huhu, time kitorg kalah teruk.. bygkan margin 6.. pergh gile byk, rupenye sbb sy tak smpt radd sume hujah dalam masa tujuh mint.. hujah hukumah yg terakhir sy radd pas minit ke tujuh, hakim tu tak kira dah pas mint ketujuh... huhu, tak pe la, di sebalik kepahitan tu ada yg best gak, dapat pujian dr hakim hehe, die kata radd sy bagus (huhu bukan perasan tapi sgt rasa best sbb br sedar usaha sy tak sia2) cume slacknye pd timing sy lah... tak pe la nk wat cam ne, bukan rezeki but at least i learn s'thg


30/11/2008

round 4 kami jumpa UPSI B.. huhu team yg plg garang yg sy pernah jumpe.. nasib bek la sy tak emo sgt, alhamduliLLAH kitorg mng round nih.. round ke 5 jumpe ngan UiTM B lagi, this time tajuk yg mmg susah utk mng klu jd hukumah.. n takdirnye kitorg kene jadi hukumah.. tajuknya as samaah li aqarib kibar mas-ulid daulah dharurah..alhamduliLLAH sume grup mmbr sy yg lawan time ni dpt perform ngan baik.. tapi nasib tak menyebelahi kami, kami kalah ngan qarar 2-1.. huhu pelik sgt2 sbb sy yakin gile kitorg mng time tuh, tapi kalah jgk.. pelik2.. tp tak pe lah, tk de rezeki, kene la redha walaupun ia pahit utk ditelan.. target kami utk mng dgn qarar 3-0 tak tercapai, takpe la strive for the next round. AlhamdulilLLAH kitorg jumpe ngan swing team, kali ni kami mng 3-0 dgn swing team.. berakhirlah sudah pusingan kelayakan.. hanya 8 team shj yg teratas shj akan dapat masuk ke quarter final... dgn kemenangan 4 dan 2 kalah, team c pnye ranking no 3, A n B dok kat no 1 n 2.. alhamduliLLAH, ia berlaku sebagaimana yg kami target. Malam tu ada Malam Anugerah MADUM... huhu, dinner ngan MADUM la ni.. alhamduliLLAH k Janah managed to get us seats yg depan sekali (belakang VIP tu) hehe.. yg pasti mmg sume (my meja) havoc la malam tu, mmg diorg ni sume gile2 tahap gile la.

1/12/2008

waktu yg ditunggu2 telah tibe.. pusingan kalah mati, suku akhir... team A bertemu UPSI B, B bertemu UiTM B, USIM A bertemu USIM B, C bertemu UDM A. Itulah team2 yg layak ke suku akhir dan senarai pertemuan kali itu. Huhu sy tak tau la qa'ah lain cerita cam ne, tapi kat dalam qa'ah yg kitorg kene lawan tu mmg byk gile supporters UDM.. huhu panas2.. mmg agak sengit la perlawanan kali ni, this time k Shah tak main, so sy masuk la.. walaupun debat tu hangat tapi sy bleh lagi rasa blur2... huhu.. pastu sy dah la ckp lebih masa.. mmg takut sgt lingkup time tu.. saat keputusan keluar, terkejut sy sbb nama sy tercatat sbg afdhal munazhir utk jaulah kitorg tu.. AlhamduliLLAH, dpt jgk merasa nikmat jd afdhal munazhir, terigt kt2 sy kat k Shah: klu akak main tak de can la sy dapat best speaker.. huhu. Ok, perjuangan kami tak berhenti di situ masih ada satu pusingan penentuan kalah mati iaitu separuh akhir... kami terpaksa berhadapan sekali lagi dgn team A... huhu. this time mmg sure2 kalah la, sbb kitorg tak perform ngan berapa baik.. nasib bek ust majdi tak de, klu tak mesti kene marah sbb tak perform bagus....

pnjgnye aku tulis, huhu... ok lah dipendekkan cerita, final UIA A jumpa UIA B... UIA A johan, naib B... tu la cerita Royal 2008.. sememangnya kenangan royal mmg takkan dapat dilupakan :))

Ahad, 21 Disember 2008

Training2….

Pas kitorg gi Arabic Camp ari tu, kene balik UIA semula hari Isnin mgu depannya, iaitu pada 17 hb 11 utk latihan intensif selama 10 hari utk Royal Debate 2008… Sori la ye kengkawan dah masuk bulan 12 br nk citer yg bulan lepas pnye… bukan ape, bz sebenarnya, walaupun ada masa senggang utk update tapi byk sgt nk citer smpi malas nk tulis… tgu ada masa yg betul2 boleh relax. Ok sambung citer training… first time kene intensif mmg la rasa teruja… Huhu bukan pe dapat peluang training sekali ngan debater2 UIA mana tak rasa terujanya (jgn nak perasan la ye pada yg berkenaan, ni cume pengakuan insan kerdil je dan org baru)… Takut pun ye sbb kita tau la kita ni tak strong mana.. Pastu rasa honoured pun ada jgk, sbb ust yg pilih hehe walaupun utk swing team je, tapi itupun dah cukup buat sy rasa honoured… hmmm. Awal2 training mmg best, tapi makin lama, makin terasa plak tensionnya… Dlm hati bile la nk abis ni, penat kot… Masuk round kedua training br rasa tension… mana taknya every nite kene overnite kat OR sbb nak prepare utk debate esok harinya… Ada satu hari tu dua kali kene debate.. mmg penat .Cerita tentang training, hehe biasala komen2 yg tak best mesti akan kedengaran… Walaupun agak pedih tapi terima je sbb mmg ust ckp tu betul and for the sake of improvement… Tak pe la telan je la… Cume yg agak menyedihkan, hari last training sy wat spoil… turn swing lawan ngan team A.. (team yg paling kuat la ni) tajuk pasal Al i'timad 'ala si'ril 'alami lil mawaad al bitruuliyyah dharurah ke afdhal tah cam tu la kirenya.. Kene jadi pembangkang, dah byk point bleh buat rebuttals… tapi tu la tak ready pnye pasal pastu cam tawattur dakhili pun agak tinggi gak la time tu, buatkan sy betul2 lost…. Huhu nak surrender je rasanya time tu, rasa mcm tak leh buat sgt dah time tu… tapi gagahkan jgk la walaupun dah ckp kat ust tk nk teruskan, tapi tak pe lah sy move on jgk walaupun dah spoil gile2 sy pnye performance time tu…. Bile dh duduk, mmg malu sgt2 sbb rasa dah buat spoil gile depan ust.. Bile time ta'liqat, ust tanya, ape dah jadi ngan kamu ni Huda? Tak de jawapan lain melainkan perkataan, sy lost ust… Ust pun cakapla ini la performance kamu yg paling teruk sekali… Sy tak rasa bad sgt la bile ust cakap cam tu sbb dah tau sy pnye performance time tu mmg teruk gile2 tapi cume malu ngan ust sbb sy dah wat spoil gile2. Time break, sy pi OR utk cari info skit utk debate ptg tu… walaupun hatiku ini rasa dah berbelah bahagi tkut jd macam tadi buat kali keduanya, tak pe lah sy gagahkan jgk, cr ape yg patut… AlhamduliLLAH ada k Beah pnye text so tau la ape nk cakp nanti, cume kene alter skit2 je (thousands of credit to k Beah sbb bg pinjam teks, barakAllahu fiki daiman) klu tak mmg tak tau nk cakap ape kot hehe… Pas solat zohor, sempat lagi sembang ngan k Aishah Fauzi (saje je tulis nama penuh, sbnrnye credit utk k Shah ni… insan yg paling banyak berjasa pada sy sepanjang training dan royal, barakAllahu fiki daiman).. Klu duduk ngan k Shah ni, tak de keje lain la sy gamaknya, gelak aje memanjang… tak larat mulut ni nk gelak sbb dengar kata2 yg keluar drpd mulutnya.. hehe. Tapi alhamduliLLAH dgn lawak2 die tu la sy hilang rasa tension dan mula rasa lega… Br ada semangat nk debate lagi ptg tu. Tapi kali sy tak pasang harapn tinggi, ape nk jadi pun jadi lah yg penting aku bleh ckp ptg ni… Ptg tu jumpa lagi ngan team A… tapi kali ni time kitorg jadi kerajaan.. Tajuk mmg best la utk mengenakan hukumah.. Al masyru' al muqtarah lada al hukumah : man'u al intiqal 'udhwu al barlaman baina al ahzab dharurah… huhu mmg pembangkang bleh hentam gile2 kerajaan klu tajuk ni kuar… so cm bese sy jadi radd, aka wat rebuttals… alhamduliLLAh sy dapat perform ngan baik dan tak gagap, itulah performance yg sy rasa paling baik pernah sy buat… alhamduliLLAH… mungkin itulah kot hikmah yang Allah nk bagi daripada insiden yg tengahari tadi… AlhamduliLLAH tamat sudah sesi latihan… ust pun kate dia puas hati ngan debat yg last tu. AlhamduliLLAH lega sgt. Tibe waktu yg agak mendebarkan.. Pengumuman kumpulan2 yg akan bertanding utk royal nanti.. Sy tgk ust sgtla berat hati nk umumkan nama2 tu.. huhu tak pe la, team A: Rajawi, k Janah, k Ayu, Salman.. team B: Zubaidi, Ikhwan, k Ulya, Abu Hafiz… team C: k Aishah, Afeefah, Hamdi and lastly me… ya Allah sgt tak sgka nama sy naik ke team C… tak bajet pun nk naik..sy tak sangka sgt2 nama sy ust naikkan ... tau dah kite ni tak strong mana, tapi ust naikkan nama… huhu bengong sekejap sbb tk percaya,dalam hati kata bia betul ust ni... cam mimpi je.. happy pun ye jgk, sedih pun ye jgk sbb ada yg dari team C kene turun swing.. hanya Allah je la tau betapa beratnya hati sy time tu… bygkan kite naik dalam keadaan org lain terpaka turun... Sy nk mintak maaf sgt2 pada yg berkenaan… Sori klu sbb sy awk kene turun…. Sori2 and sori again… byk la yg nak kene susun balik sbb sy tukar group… esoknye dah mula registration utk Royal Debate… Royal satu hal lagi, byk yang nk kene story nih…hehe

Rabu, 3 Disember 2008

Arabic Camp 2008 (part 2)

Hari esoknye, kami masih ada lagi aktiviti group binding selepas subuh, tak igt tajuk apa yg kami dapat... lama sgt dah jadi, lupe kronologinya.. tp i'Allah sy masih bleh igt byk bende lagi. Don't worry... hehe. Ok then kitorg sarapan pagi dan gotong royong kemaskan tempat perkhemahan kami. Then selepas berhempas pulas mengemaskan tempat perkhemahan tu, akhirnya kami berpeluang utk mandi di sungai yang telah lama menggamit kami. Bygkan la, tiga hari dok situ br boleh mandi. Padahal setiap hr kami dok mengadap sungai tu tak dapat mandi pun. Huhu alhamduliLLAH finally dapat jgk mandi sungai yg sgt best tu. Walaupun airnya takla sebest Kalumpang, hehe..... tapi best la hehe. Klu tak dapat mandi kat sungai tu mesti kempunan hehe. Tq la kpd lujnah tanfidziyyah krn membenarkan kitorg mandi kt sungai.. then kami berkumpul semula kt hall dgn barang2 kami sebab dah nk balik kan.. Time tu ada briefing sket dr Pak Habib.. Pastu ade penyampaian hadiah. Saat yg ditunggu2 telah tiba, pengumuman nama2 yg bakal naik sebagai wakil UIA bg debat kategori Arab utk training intensif selama sepuluh hari utk persediaan menghadapi Pertandingan Debat DiRaja 2008 yg bakal berlangsung di UIA pd 28 nov sehingga 3 dis 2008. AlhamduliLLAH nama sy ada... nama sy tersenarai utk swing team... AlhamduliLLAH. Dapat jgk masuk Royal Debate...Then kami sume berlepas pulang ke UIA, sy tak tahu ape perasaan org lain, tapi yg pasti sy sgt puas hati dgn camp ni dan sy sgt teruja utk join training ngan debaters yg lain.... AlhamduliLLAH

Isnin, 17 November 2008

Arabic Camp 2008 (part 1)

Assalamualaikum.

AlhamduliLLAH Arabic Camp 2008 yang diadakan di Wadi Hussein dah habis. Lega sangat2.. Memang best camp kali ni, dapat jumpa dan kenal dengan kawan2 baru dari pelbagai negara, timba pelbagai ilmu, berseronok dengan pelbagai aktiviti yang diadakan… hehe. Ok, sy banyak bende nak cerita ni, tapi tak tau nk start cam ne. Oklah kite start dengan first day kami sampai kat camp tu.

Camp ni diadakan di kediaman Syed Hussein Al Attas yg terletak di Janda Baik yg diberi nama Wadi Hussein. Maybe ramai antara korang dah tau tempat tu cam ne… It has very beautiful landscape, banyak pokok bunga dan banyak jgk taman bunga ada kat situ.. Scenery sgt cantik… Pokoknya lawa la tempat tu. Sampai di sana, kami ada taklimat yg diberikan oleh Syed Hussein (Pak Habib) sendiri… sy suka dengar dia cakap. Beliau ni seorang penulis yg terkenal dalam bidang politik. Banyak buku yang telah ditulisnya… He said to us that dia dalam proses menyiapkan buku yg berkaitan dengan pemimpin2 hari ni yg tak berfikir…. Kenapa sy suka dengar dia cakap? Sebab bila dengar dia bercakap, he made me think about this world and myself in broader sense. His speech really opened my mind and truly made me realize a lot of things that I've never thought before. Ok, after that kitorang ada ice breaking session… dapatla mengetahui serba sedikit tentang ahli kumpulan sy.. Sy punye kumpulan, kumpulan 6 bergabung dengan kumpulan 5 dan terbentuklah kumpulan 3(besar). Dalam kumpulan sy ni, ada sy kira half malay half arab. Our group members are me myself, sakinah, zahirah,rahmah, abd rahman, azizul azim, bukhari, islam, radzi, nasiruddin. Pastu kami ada briefing session dgn ust Solah. He's one of the debate trainers for the Arabic debate. Briefing tu berkenaan dengan asas2 munazharah bil 'arabiyyah.. ramai la yg tanya ust tentang debat khasnya budak2 arab. Budak arab ni suka tanya… ia menghangatkan sesi taklimat tersebut sbnrnye… I managed to ask ust one question, pasal masalah perbezaan definisi tajuk.

Pastu, kami ada sesi lain plak. Dalam sesi ni, kami diberikan tugasan utk menulis jadual harian dalam arab dan present dalam kumpulan pastu yg terbaik akan dibentangkan di depan mewakili kump tersebut. Waktu pembentangan setiap kumpulan dibenarkan buat mudakhalah (izin laluan, point of information). Sesi tu sangatla hangat sebab banyak mudakhalah yg dibuat dr setiap grup. Sy tak faham pada mulanya tentang hadaf sesi ni sbb moderator kate utk practice bercakap secara spontan dan cara debat… ye la bentang pasal jadual je kot,mcm mana nk practice cara debat. Rupenya bile dah buat baru faham. Petang tu ada game sedikit dan sgt gile smpi sakit perut sbb asyik gelak saja tgk gelagat peserta2 main. Tambah gile bile ada budak2 arab tu, kan mmg diorg tu kecoh lagi la syok sy gelak, hehe. Malam kami ada sesi dengan ust Majdi Ibrahim, ust pun one of the trainers jgk utk arabic debate. Tajuk ust berkenaan dengan cr utk meningkatkan tahap bahasa Arab. Ramai la yg kene spot dengan ust utk share pengalaman diorg ttg improvement dlm bahasa Arab…. Selamat sy tak kene… hehe. Ust Majdi ni sgt kelakar orgnya… die suka gelak dan suka buat lawak. Pastu kitorg ada nite trekking plak.. ni la sesi yg paling tak ku gemari. Gile teruk kene lari sbb budak2 arab asyik nk cepat je… uhuhuhu… Penat gile cam nak tercabut je jantung sy rasanya bile berhenti berlari…. Program habis mlm tu maybe dalam klu 11.30-12.00 tgh malam.

Hari kedua pun tiba… inilah hari yg sy nanti2kan.. Hari munazharah. Hari ini akan ada debate… sume kumpulan akan kene debate…. Huhu best2. Ada tiga round saja (ye la sbb sehari je) one round for prelim, semi and final(malam). First round grup sy (6)menang lawan grup 5. Kitorg naik semi hehe,.… time semi sy spoil gile sebab tak radd semua hujaj mu'aradhah. Bile keputusan diumumkan tak sangka grup kitorang menang, sy tak igt kitorang lawan dgn grup berapa. Mungkin dengan grup 2 atau 1. Kitorang masuk final, alhamduliLLAH tak bajet pun dapat masuk final, tapi dapat gak. Hehehe.. petang tu kami grup enam bincang pasal isi utk debat malam ni. Sakinah nak cuba debat malam tu dan kitorang pun bagi dia position penggulung. Petang tu sy dan sakinah tak pi explorace sbb first sakinah pengsan malam sebelumnya so mamnu' drpd join aktiviti tersebut. Sy plak tak berani amik risiko keletihan plus malas hehe… mana taknya tak kuasa nk lari teruk2 cam malam tadi sbb sy kira mesti akan kene lari2 gile2 macam malam tadi jgk pastu malam plak kene debat.. Huhu betul jangkaan sy. Ok la ptg tu pendeknya sy sempat bincang ngan sakinah pasal isi2 debat malam tu. Kita merancang tapi Allah yg menentukan. Sakinah kene balik UIA sbb dapat arahan daripada ustzh Rahmah (penasihat kelab). Yela mungkin berisiko klu dia masih di situ. Tapi kesian kat dia sbb dia dah semangat nk join debat tu, tapi tak kesampaian. Petang tu jugak dia kene balik ke UIA. Sakinah balik ngan zahirah my grup member jgk. So tinggal la saya berdua dengan rahmah peserta p'puan kat dalam grup 3 tu.

Pukul 6 ptg kami ada sesi dengan presiden Ranhill Berhad. I'm not sure siapa nama dia. Nak tahu kenapa dia berada di situ? Pak Habib yg beria2 minta dia datang ke tempatnya utk berkongsi pengalamannya dan ilmunya ttg bahasa Arab. Pak Habib bersahabat baik dengannya jadi Pak Habib amik peluang ni utk pertemukan rakannya dengan kami agar kami boleh amik manfaat daripadanya. Dia sampaikan ucapannya dalam bahasa Arab. Cukup fasih berbahasa Arab dan Perancis… setiap kali cakap dalam Arab dia akan translate ke bhs Perancis… pening gak la kami dibuatnya, hehe… AlhamduliLLAH byk manfaat daripada kata2nya yg sy dapat kutip. Cume dua yg sy kira boleh dijadikan main point. Pertama, jangan jadi manusia yg berilmu tapi tak "berfikir"….. Nak cemerlang dan maju mesti banyak membaca. Kami sempat bergambar dengannya dan sempat mendengar dia bercerita tentang keluarganya. Dia kata dia cakap dengan anak2nya dalam bahasa Arab. SubhanAllah sampai begitu sekali dia mengaplikasikan bahasa Arab dalam kehidupannya.

Malam yg dinanti telah tiba… malam penentuan juara pertandingan debat Arabic Camp 2008. Al masyru' al muqtarah amam al barlaman huwa "السماح لأقارب كبار مسؤولي الدولة أن يتولوا مناصب حساسة أفضل". Mula2 dpt tajuk pening nk cari idea.Bincang2 ngan grup members masih lagi kabur. Tapi alhamduliLLAH lepas bincang dgn sakinah everything clear. Ada lima org hakim malam tu, ust Solah, ust Majdi, Ikhwan, k Hidayu, k 'Ulya…. Debat malam tu agak hangat…… dan best.. alhamduliLLAH sy dapat mengurangkan kesilapan sy dan dapat radd semua hujah hukumah. Tapi masih spoil lagi sbb sy banyak aa aa aa hehe..thanx to abd rahman and islam kerana present dgn baik sekali. Sambil menunggu keputusan, dewan masih lagi kecoh sbb kitorg masih sambung2 cakap dan berjidal lebih2 lagi budak2 arab tu. Diorg ni gile lawak… huhu. Waktu yg dinanti pun tiba.. Afdhal munazir jatuh pada abd rahman, dan dengan keputusan hakim 5-0, usul pada malam itu ditolak dengan sebulat suara. Maknanya mu'aradhah yg mng dan mereka tu adalah grup 6 (grup sy la tu).. he he. AlhamduliLLAH. Tak sangka boleh menang sebenarnya, tapi alhamduliLLAH Berjaya merangkul kejuaraan buat pertama kalinya dalam hidup sy hehe… :P … pastu kitorang ada cultural nite. Grup kitorang buat lakonan pasal al Îthar… sgt kelakar la persembahan malam tu…. Budak2 arab berlakon lawak la… hehe… (to be continued…)

Selasa, 11 November 2008

Habis dah...

Finally, habis jgk sume paper saya utk this sem. Lega sgt2 dan rasa sangat best. AlhamduliLLAH, thank You Allah sebab mudahkan semuanya. Berilah daku kejayaan utk sem ini... ameen. Tak pernah sy kene paper pada hari terakhir exam dan waktu yg terakhir.. (pukul 3 kot..). Memang hari ni jadi sejarah jugak la wat saya sbb dapat exam di waktu yg hujung sekali. Esok kitorang akan bertolak ke Janda Baik pukul 9.30 pg. Kene check out cepat2 la supaya tak terlambat esok. Hari ni, sebenarnya, almost sepanjang hari, sy dok ngadap laptop walaupun sy ade exam pukul 3 tadi. Yela mana taknya, tadi cume paper advanced arabic je. So mmg tak yah baca pape.. Namanya pun dah exam maharah, cume bwk otak yg kosong je la (but filled with consciousness) hehe. Pasni sy kene siapkan barang2 nk bawak gi camp, pastu kene wat research skit utk tajuk2 munazarah yang akan diperdebatkan waktu camp nanti.Agak susah la tajuk2nya.. So kene ready dengan banyak info.

Sabtu, 8 November 2008

2 lagi...

Masih ada 2 paper lagi utk diselesaikan... ya Allah boring giler.. tak larat dah nak study (padahal tak study sgt pun hehe). Last paper hari selasa, uh uh lamenyer.. Hari ni paper Sarf 2, alhamduliLLAH dapat jawab ngan baik, hopefully resultnyer tak mengecewakan. Esok creative thinking plak pastu hari selasa nanti paper advance arabic. Agenda sy semester ni tak habis kat exam saja, pas exam kene pi arabic camp plak.. kat Janda Baik, Pahang. Cam ne la nanti camp tu, sy ni dahla lama tak pi camping... klu tak de jungle trekking lagi bagus.. hehe. Hopefully tak de la ;P
12-14 nov camp tu akan berlangsung. I have to pack all my things before 11th nov sebab mesti tak sempat kemas sume barang 11 hb tu. Pastu plak 24 hb kene balik sini balik, utk Royal debate plak... alhamduliLLAH rumah dekat, tak de la kempunan cuti sangat hehe. The debate will be started on 28th nov until 3rd december. Tak sabar nk cuti ni. Banyak agenda menanti...

Sabtu, 1 November 2008

The Great Debaters


Just finished watching The Great Debaters.. really a good movie.. best2.. inspired me to read more and more and acquire knowledge as much as possible, to think a lot and most importantly don't ever leave the critical thinking away, itu pun apa yang Allah ajar pada kita bukan?... kan bagus kalau budaya berfikir yang sangat aktif yang ada kat dalam cerita ni berlaku dalam masyarakat kita. Tapi apa pun perubahan yang kita mahukan mestilah bermula dari kita sendiri dahulu.